dijous, 26 de juliol de 2012

SANTA ANNA / EL COS DE LA GIOCONDA?



                    Santa Anna , la verge Maria i el nen  Leonardo di Vinci (1506-1513)


    Cartró de Santa Anna, Maria, nen Jesús i Sant Joan Baptista, 1499-1500? , National Gallery London


Convent de Santa Ursula de Florència on estava enterrada Lisa Gheradini









Ex convent de Santa Ursula a Florencia

                       La Gioconda o Mona Lisa 1504 Leonardo Di Vinci, Musee du Louvre, París






Avui  26 de juliol es Santa Anna  i es un bon moment per recordar una de les obres més importats de Leonardo di Vinci , Santa Anna amb la verge Maria i el nen Jesús feta entre el 1506 i el 1513.
Aquesta obra ha estat restaurada aquest any amb una gran polemica per l`exposició feta al museu on està exposada al Louvre de París .
Van dimitir dos càrrecs importants del museu , Segolene Bergeon Langle responsable general del patrimoni va dimitir i Jean Pierre Cuzin cap del depatament de pintues va dimitir l`any passat.
S´ha fet carrer de la restauració Cinzia Pasquali que es va encàrrega de la restauració del saló dels miralls de Versalles.La restauració de l`obra es va decidir el 2009 , encara que les obres no van començar fins a l`any 2010.La comissió cinetifíca va decidir sobre la restauració parcial del vernís .Segons Vicent Pomerade el nou director del patrimoni alguns experts volien anar més lluny i volien eliminar els troncs de la dreta del quadre que segurament van ser posats al segle XIX , al final els troncs es van quedar.
Es va decidir rediur el blanquejat del nen encara que hi ha dubtes si són micro fisures en el vernís o es matèria original de la pintura.Pomerade va estar d´acord en alterar el vernís segons els resultats del laboratori.
Convençuda que es tratava d´un vernís alterat Pasquali el volia retirar i Bergeon Lengle no estava d´acord així ho va dir al directo del museu Henry Loyrette, segons ella val més netejar una mica l`obra perque no sabem ni els colors originals ni el material
En aquesta obra Leonardo modifica la versió anterior de Londres i dóna més impotància al paisatge.
La composició està determinada per una sèrie de moviments encadenats .Els gestos i les mirades uneixen a les figures com una cadena.A partir de la imatge reposada de Santa Anna neix un eix diagonal de movimients composta per formes suament ondulades.El grup es mostra natural i espontani.La concepció espaciosa i dinamica desenvolupada per Leonardo en tradicional de la postura sedant resulta innovadora i inusual. Aquest tious de composició va exercir una gran influència en Andrea del Sarto, Rafael i Miquel Angel.



Els arqueòlegs creuen que han descobert el cos enterrat de Lisa Gheradini (que es va casar amb Francesco del Giocondo)  al convent de Santa Ursula de Florencia i que sempre s´ha cregut que posar el 1504 pel quadre de La Mona Lisa.
Era l` esposa d´un ric comerciant es va fer monja despres de la mort del seu marit i va ser enterrada als terrenys del covent el 1542 on va morir als 63 anys.
Els arqueolòegs van haver d` excavar a traves d´un gruix formigó ja que el convent es va transforma en una caserna militar.Pero aviat es va descobrir un crani huma de grandaria femenina juntament amb fragments de vertebres i costelles.Va ser alla on els antic mapes creien que estava enterrada Lisa i que s´haia posat en una cripta que s´ accedeix mitjançant una porta i l`escala.
L`arqueoleg Silvano Vinceti va dir que no estava segur si els ossos pertanyien a un mateix individu .Quan s´extreixi l` ADN dels ossos i es compari amb la dels seu fills que van ser enterrats a prop.Quan l` identidat s´ hagi verificat els arqueoloegs utilitzaran tecniques de reconstrucció en el crani per veure la comparació amb el retrat de Leonardo.



www.archaeologica.org/NewsPage.htm    18 Juliol